ΠΟΣΠΕΡΤ

«΄Οποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά» Ρήγας Βελεστινλής

Τετάρτη 12 Αυγούστου 2020

ΠΟΣΠΕΡΤ: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΑ ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2012-2013


                  
Αγία Παρασκευή, 12.08.2020
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Χθες πραγματοποιήθηκε η καθορισμένη συνάντηση με τον Ειδικό Διαχειριστή και το Ελληνικό Δημόσιο, για το θέμα των όρων και της διαδικασίας αναγνώρισης και καταβολής των δεδουλευμένων αποδοχών της περιόδου 2012-2013.
Στη συνάντηση μετείχε το Προεδρείο της ΠΟΣΠΕΡΤ και τα προεδρεία των πρωτοβάθμιων σωματείων και μελών της, καθώς και η νομική υπηρεσία της ΠΟΣΠΕΡΤ. Από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου μετείχε ο Ειδικός Διαχειριστής, μέλη του επιτελείου του και νομικοί σύμβουλοι της Ειδικής Διαχείρισης.

Ως γνωστόν, η ΠΟΣΠΕΡΤ εξ αρχής έχει επιδιώξει δυναμικά και διεκδικητικά την καταβολή των δεδουλευμένων, με ιδιαίτερη έμφαση στην κάλυψη του συνόλου των συναδέλφων και στην ταχεία ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Καταθέσαμε υπόμνημα επτά σελίδων  με τις θέσεις της ΠΟΣΠΕΡΤ, το οποίο επισυνάπτουμε και στο οποίο εκτός όλων των άλλων προτείναμε να γίνει  νομοθετική ρύθμιση ή έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης που θα δώσει επιτέλους λύση σε αυτό το επί χρόνια ανεκπλήρωτο δίκαιο αίτημα  των εργαζομένων. 
Μία λύση που θα φέρει συντομώτερα  αποτέλεσμα, παρακάμπτοντας  τις  περιγραφόμενες και στην επιστολή του ειδικού διαχειριστή, χρονοβόρες γραφειοκρατικές  διαδικασίες και θα ρυθμίζει τον τρόπο το χρόνο  και τη διαδικασία καταβολής όσων επιλέξουν ή έχουν επιλέξει  τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Αντί αυτής της πλέον αποτελεσματικής, γρήγορης και δίκαιης λύσης επιλέχθηκε από το Νομικό Συμβούλιο η συνηθισμένη γενική  διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού με το δημόσιο η οποία είναι χρονοβόρα και χωρίς σαφή  προσδιορισμό  χρονοδιάγραμματος. Μια διαδικασία δηλαδή  κατά την οποία μεσολαβούν  πολλά «βήματα»   μέχρι το τέλος της, γεγονός που φυσικά θα προκαλέσει  καθυστέρηση  μηνών μέχρι την καταβολή των δεδουλευμένων στους δικαιούχους.

Ιδιαίτερα σημαντική ώθηση στην υπό εξέλιξη διαδικασία καταβολής έδωσε το γεγονός ότι η μεγάλη πλειονότητα των συναδέλφων άσκησε αγωγές διεκδικώντας την καταβολή των δεδουλευμένων, πριν τεθεί θέμα παραγραφής αξιώσεων. Επιβεβαιώνεται σήμερα η ορθότητα της κίνησης αυτής, καθώς η μαζικότητα και το έγκαιρο της διεκδίκησης έχει οδηγήσει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους σε εισήγηση προς το Υπουργείο Οικονομικών και την πολιτική ηγεσία να επιλεγεί η εξωδικαστική οδός, του συμβιβασμού, αντί της δικαστικής διαμάχης που οδηγούσε σε βάθος χρόνου σε βέβαιη θετική κατάληξη για τους εργαζόμενους.

Με άλλα λόγια, εάν δεν είχε υπάρξει κινητοποίηση και άσκηση αγωγών τότε που έπρεπε, με πληρότητα, επάρκεια και με τα στοιχεία που είχε στη διάθεσή της η ΠΟΣΠΕΡΤ και τα κοινοποίησε σε όλους τους ενδιαφερόμενους, σήμερα δεν θα μιλούσαμε για καταβολή των δεδουλευμένων με τη διαδικασία που συζητείται.

Ασφαλώς, είναι πολλοί και οι συνάδελφοι που δεν έχουν ασκήσει αγωγές, με κίνδυνο να θεωρηθεί παραγραφείσα η αξίωσή τους. Το ζήτημα αυτό μας απασχόλησε ιδιαίτερα, προκειμένου να υπάρξει δίκαιη λύση που να καλύπτει όλους τους δικαιούχους.

Σας ενημερώνουμε, ότι μετά από μεγάλες προσπάθειες από πλευράς μας αλλά και όλων των εμπλεκομένων:

1) Έγινε αποδεκτό από την Ειδική Διαχείριση ότι η αναγνώριση και διαδικασία καταβολής των δεδουλευμένων θα αφορά στο σύνολο των δικαιούχων (θα συμπεριλαμβάνονται δηλαδή όλοι, χωρίς να εγερθεί θέμα παραγραφής για εκείνους που δεν έχουν επιδιώξει την απαίτησή τους και δικαστικά).

2) Έγινε αποδεκτό από την Ειδική Διαχείριση ότι το καταβλητέο σε κάθε δικαιούχο ποσό δεν θα συμψηφιστεί προς τυχόν υποχρεώσεις προς την ΕΡΤ (από την εφαρμογή της σχετικής ΚΥΑ).

3) Επιβεβαιώθηκε ότι το καταβλητέο ποσό θα καταβληθεί εφάπαξ (και όχι σε δόσεις).

4) Επιλύθηκε το θέμα της τεκμηρίωσης στο πλαίσιο συνεργασίας που συμφωνήθηκε και δεν θα χρειαστεί οι δικαιούχοι εργαζόμενοι να προβούν σε επιπλέον ενέργειες.

5) Συμφωνήθηκε ένα πλαίσιο συνεργασίας, που θα τεθεί σε λειτουργία στο αμέσως επόμενο διάστημα, το οποίο θα επιτρέψει τη συγκέντρωση των απαιτούμενων αιτήσεων και την επίσπευση της συγκρότησης φακέλων, ώστε να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία σε πολύ συντομότερο διάστημα, με επιτυχία.

Στο παραπάνω πλαίσιο:

Οι συνάδελφοι που έχουν αναθέσει την υπόθεση αυτή σε δικηγόρους και ενδιαφέρονται να ενταχθούν στη διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης της διαφοράς, θα πρέπει να απευθυνθούν στους δικηγόρους στους οποίους έχουν αναθέσει την εκπροσώπησή τους, ώστε οι τελευταίοι να προβούν στη διαδικασία του συμβιβασμού, την κατάθεση της απαιτούμενης αίτησης και στη δήλωση παραίτησης από το δικόγραφο της αγωγής που έχει ασκηθεί.

Συστήνουμε προς όλους να λάβουν επαγγελματική υποστήριξη και να απευθυνθούν στους δικηγόρους της επιλογής τους, προκειμένου να διευκολυνθεί και επιταχυνθεί η διαδικασία και να αποφευχθούν σφάλματα και παραλείψεις κατά τη συμπλήρωση και κατάθεση της αίτησης και των σχετικών δικαιολογητικών. Υπενθυμίζουμε ότι στα συμφωνητικά που έχουν υπογραφεί μεταξύ των ενδιαφερομένων συναδέλφων και των δικηγόρων, υπάρχει σχετική αναφορά και υποχρέωση.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Ασφαλώς, ένας συμβιβασμός περιλαμβάνει αμοιβαίες υποχωρήσεις μεταξύ των δύο πλευρών μιας διαφοράς. Στο πλαίσιο αυτό, το Ελληνικό Δημόσιο προτείνει καταβολή του ποσού που έχει επαληθευθεί από τον Ειδικό Διαχειριστή μετά από ορισμένη περικοπή, ούτως ώστε να ωφεληθεί οικονομικά κατά το ποσό αυτό. Σε αντάλλαγμα, προτείνει την εν λόγω εξωδικαστική διαδικασία, ώστε να επισπευσθεί και ολοκληρωθεί σύντομα η όλη διαδικασία και να γίνει η καταβολή χωρίς τις καθυστερήσεις που συνεπάγεται η δικαστική οδός.  

Συμπερασματικά, οι συνάδελφοι που ενδιαφέρονται να ενταχθούν στη διαδικασία αυτή θα είναι σκόπιμο μετά την περίοδο των διακοπών να έρθουν σε επαφή με τους πληρεξουσίους δικηγόρους τους ώστε να γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες.
Οι συνάδελφοι που δεν ενδιαφέρονται να ενταχθούν στη διαδικασία αυτή, αυτονόητα έχουν την ευχέρεια να συνεχίσουν τη δικαστική διεκδίκηση που έχουν αρχίσει.

Υπάρχει επαρκής χρόνος για τη συγκρότηση των φακέλων αιτήσεων και δικαιολογητικών. 
Η διαδικασία προβλέπεται να ολοκληρωθεί από πλευράς Ειδικού Διαχειριστή εντός τριμήνου, ώστε να ακολουθήσει σύντομα μετά η καταβολή στους δικαιούχους.

Συνεχίζουμε δυναμικά την προσπάθειά μας, ώστε να καταβληθούν το συντομότερο και με τον απλούστερο τρόπο τα δεδουλευμένα στο σύνολο των συναδέλφων, χωρίς αποκλεισμούς.

Ακολουθεί συνημμένο το σχετικό επτασέλιδο υπόμνημα προς τον ειδικό διαχειριστή   με τις θέσεις τις ΠΟΣΠΕΡΤ:







ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΟΣΠΕΡΤ ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΥ
Αγία Παρασκευή, 11/08/2020
Α.Π. 2053
Προς:   Ειδικό Διαχειριστή Στοιχείων
            Ενεργητικού και Παθητικού ΕΡΤ Α.Ε.
Kύριε Σεφέρη,
Σε σχέση με το από 24.07.2020 έγγραφό σας, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τις εξής παρατηρήσεις και προτάσεις μας μετά από συνεργασία με τη νομική μας υπηρεσία:
Όπως είναι γνωστό, με το υπ’ αριθ. πρωτ. 301/24.07.2020 έγγραφο σας μας γνωστοποιήσατε την προτεινόμενη από εσάς διαδικασία για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό σχετικά με τις αξιώσεις δεδουλευμένων αποδοχών εργαζομένων της καταργηθείσας ΕΡΤ Α.Ε. για το χρονικό διάστημα 2012-2013.
Για το εν λόγω ζήτημα είχαν προηγηθεί θεσμικές μεταξύ μας συναντήσεις αλλά και πλήθος έγγραφων υπομνημάτων της Ομοσπονδίας μας  και των νομικών συμβούλων της Ομοσπονδίας μας (οι οποίοι είναι και πληρεξούσιοι δικηγόροι μεγάλης μερίδας ενδιαφερομένων) προς την Ειδική Διαχείριση, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, τις Διοικήσεις της ΕΡΤ και εν γένει προς κάθε αρμόδιο και εμπλεκόμενο φορέα.
Ωστόσο, προχωρήσατε μονομερώς στο σχεδιασμό της εν λόγω διαδικασίας, χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση και συντονισμός, με αποτέλεσμα να προκύπτουν από την προτεινόμενη διαδικασία αοριστίες, ασάφειες και αδιευκρίνιστα σημεία, που θέτουν εν αμφιβόλω την επιτυχή ολοκλήρωση καταβολής των οφειλόμενων δεδουλευμένων αποδοχών στους δικαιούχους και θα έχουν ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις και δυσχέρειες.
Κατ’ αρχήν θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η προτεινόμενη διαδικασία, δηλαδή η διαδικασία  εξωδικαστικού συμβιβασμού με το Ελληνικό Δημόσιο, όπως ορίζεται στο Ν. 3086/2002, είναι απολύτως απρόσφορή για την προκειμένη περίπτωση.
Κατά την άποψη μας, την οποία σας έχουμε δηλώσει πολλάκις, η πλέον αποτελεσματική αντιμετώπιση του ζητήματος από πλευράς εξασφάλισης των εργαζομένων, εξοικονόμησης χρόνου αλλά και φόρτου εργασίας, θα ήταν η νομοθετική ρύθμιση από πλευράς της Πολιτείας που θα καταλάμβανε οριζόντια το σύνολο των εργαζομένων  που τους οφείλονται δεδουλευμένες αποδοχές από την καταργηθείσα ΕΡΤ Α.Ε. για το επίμαχο χρονικό διάστημα 2012-2013.
Η επιλογή αυτή είναι η  πλέον πρόσφορη για την περίπτωση και μπορούσε εύκολα να επιτευχθεί με νομοθετική αντιμετώπιση του ζητήματος, αλλά ακόμη και με την έκδοση μίας απλής Υπουργικής Απόφασης, όπως πολλές φορές έχει συμβεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις.
Τούτο διότι ως Ειδικός Διαχειριστής που οριστήκατε από τον Νόμο, έχετε ήδη ολοκληρώσει  από ετών τη διαδικασία ελέγχου, τεκμηρίωσης, επαλήθευσης και βεβαίωσης απαιτήσεων εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ μέχρι την 11.06.2013 και έχετε ήδη εκδώσει τα προβλεπόμενα επίσημα έγγραφα που συνιστούν το πόρισμα του ελέγχου  σας για  τις δεδουλευμένες αποδοχές εκάστου εργαζομένου και  το ύψος αυτών ανά αιτία και κονδύλιο.
Κατά συνέπεια, η επίλυση του θέματος με νομοθετική ρύθμιση ή έκδοση σχετικής Υπουργική Απόφασης θα ρύθμιζε απλώς τον τρόπο και τη διαδικασία καταβολής όσων επέλεγαν να ενταχθούν στην διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης.
Αντί αυτής της πλέον αποτελεσματικής και δίκαιης λύσης, η οποία θα καταλάμβανε το σύνολο των εργαζομένων που τους οφείλονται δεδουλευμένες αποδοχές από την καταργηθείσα ΕΡΤ Α.Ε. για το επίμαχο χρονικό διάστημα 2012-2013 και θα ήταν συντομότερη, επιλέχθηκε η κοινή διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού με το Δημόσιο, σαν να μην είχε προηγηθεί καμία προεργασία.
Στο πλαίσιο αυτό, σχετικά με τη διαδικασία που περιγράφεται στο από 24.07.2020 έγγραφό σας σημειώνουμε τα εξής:
Συγκεκριμένα:
1) Κατάθεση αίτησης από τους ενδιαφερόμενους χωρίς να έχουν πλήρη πληροφόρηση για το πόρισμα της εκκαθάρισης του Ειδικού Διαχειριστή.
Προβλέπεται η κατάθεση αίτησης από τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους, ενώ στην πραγματικότητα ο συμβιβασμός και οι όροι αυτού, οι οποίοι είναι ακόμη εν πολλοίς  άγνωστοι,  τίθενται μονομερώς από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου. Παράλληλα, χωρίς οι ενδιαφερόμενοι να έχουν ενημερωθεί επισήμως δια εγγράφων για το ποσό που έχουν επαληθεύσει οι υπηρεσίες του Ειδικού Διαχειριστή για τον καθένα από αυτούς, ούτως ώστε να αποφασίσουν εάν το αποδέχονται ή όχι, καλούνται να υποβάλλουν τη σχετική αίτηση, εν κενώ, χωρίς καν να γνωρίζουν το πόρισμα της επαλήθευσης των απαιτήσεων για τον καθένα τους.
2)  Απαίτηση τεκμηρίωσης από πλευράς του ενδιαφερομένου, παρά το ότι ο Ειδικός Διαχειριστής έχει στη κατοχή του τα πλήρη στοιχεία και το πόρισμα της εκκαθάρισης για τον κάθε εργαζόμενου της καταργηθείσας ΕΡΤ που του οφείλονται δεδουλευμένα
Προβλέπεται ακόμη η τεκμηρίωση της απαίτησης  από κάθε ενδιαφερόμενο, όταν υπάρχει ήδη επαλήθευση της απαίτησής του από τον Ειδικό Διαχειριστή.
Η σχετική πρόβλεψη είναι ετεροβαρής και δυσανάλογη καθώς οι εργαζόμενοι καλούνται να ανασύρουν έγγραφα και στοιχεία επτά (7) ετών πριν, τα οποία στοιχεία είχε στη διάθεσή της η καταργηθείσα ΕΡΤ Α.Ε. ως εργοδότρια (παρουσιολόγια, καταστάσεις υπερωριών, νυχτερινής εργασίας, εργασίας σε εξαιρέσιμες ημέρες κ.ο.κ.) και πλέον τα έχει ο Ειδικός Διαχειριστής. Επί τη βάσει αυτών των στοιχείων, άλλωστε, έχετε ήδη ολοκληρώσει την εκκαθάριση. Δεν αμφισβητείται ότι οι υπηρεσίες του Ειδικού Διαχειριστή και της ΕΡΤ Α.Ε. έχουν στην κατοχή τους τα σχετικά αρχεία και στοιχεία.
Είναι σαφές ότι τα στοιχεία  με το ακριβές ύψος της απαίτησης κάθε ενδιαφερομένου και η τεκμηρίωση αυτής δύνανται πολύ εύκολα να αποσταλούν υπηρεσιακά από τις υπηρεσίες του Ειδικού Διαχειριστή προς την Κεντρική Υπηρεσία του Ν.Σ.Κ. 
Κατά την άποψή μας, θα πρέπει να απαλειφθεί η όλη πρόβλεψη αιτιολόγησης / τεκμηρίωσης και απλώς ο ενδιαφερόμενος να αποδέχεται ή μη το ποσό που έχει επαληθεύσει, ανά κονδύλιο και έτος, ο Διαχειριστής, επί τη βάσει του δικού του ελέγχου. Όποιος δεν συμφωνεί με το ποσό που έχει επαληθεύσει ο Ειδικός Διαχειριστής θα μπορεί να συνεχίσει τις δικαστικές του διεκδικήσεις.
Η ανωτέρω θέση συνάδει και με τη νομική φύση της διαδικασίας επαλήθευσης των απαιτήσεων από πλευράς του Ειδικού Διαχειριστή, η οποία είναι αυτή του διαχειριστικού ελέγχου από κρατικό όργανο, βάσει ειδικής διάταξης Νόμου. Ο εν λόγω διαχειριστικός έλεγχος σαφώς αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα του Ειδικού Διαχειριστή, βάσει του Νόμου. Κατ’ επέκταση, δεσμευτικά για το Δημόσιο (και την ΕΡΤ ΑΕ) είναι τα αποτελέσματα του εν λόγω διαχειριστικού ελέγχου (επαλήθευσης απαιτήσεων) ανά ενδιαφερόμενο εργαζόμενο ΕΡΤ ΑΕ.
Κατά συνέπεια, κανείς λόγος δεν υπάρχει για τεκμηρίωση και απόδειξη της ήδη επαληθευμένης απαίτησης από τον ενδιαφερόμενο εργαζόμενο και θα πρέπει να απαλειφθεί αυτή η απαίτηση.
3) Η προτεινόμενη διαδικασία συμβιβασμού είναι αόριστη και δεν διασφαλίζει την καταβολή των οφειλόμενων δεδουλευμένων.
Στο υπ’ αριθ. πρωτ. 301/24.07.2020 έγγραφο σας επίσης προβλέπεται ακόμη ότι θα ακολουθηθεί η διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού των άρθρων 6 και 7 του Ν 3086/2002.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η σχετική διαδικασία αφορά σε περιπτώσεις διαφορών που άγονται σε συμβιβασμό, οι οποίες δεν είναι βέβαιες και εκκαθαρισμένες. Η προκειμένη, όμως, περίπτωση είναι διαφορετική, καθώς πρόκειται, όπως προεκτέθηκε, για βέβαιες και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις από τον Ειδικό Διαχειριστή, ο οποίος συνιστά όργανο του Ελληνικού Δημοσίου.
Εφόσον ο Ειδικός Διαχειριστής βεβαιώνει συγκεκριμένο ύψος απαίτησης (ανά αιτία, χρονική περίοδο και ποσό) για ενδιαφερόμενο, οι αρμόδιες Επιτροπές του Ν.Σ.Κ. οφείλουν και δύνανται να περιορισθούν στον εξωτερικό έλεγχο νομιμότητας και πληρότητας των τυπικών δικαιολογητικών (ορθή συμπλήρωση αίτησης, στοιχείων ταυτοποίησης των ενδιαφερόμενων/δικαιούχων/κληρονόμων κλπ.) και όχι σε επί της ουσίας έλεγχο της απαίτησης.
Θα πρέπει δηλαδή, αφ’ ής στιγμής ο Ειδικός Διαχειριστής έχει βεβαιώσει για κάποιον ενδιαφερόμενο το ποσό της απαίτησής του, η αίτηση του ενδιαφερομένου να γίνεται δεκτή από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους  και το σχετικό πρακτικό συμβιβασμού να εγκρίνεται.
Συνεπώς θα πρέπει να αποκλεισθεί  πιθανή μη αποδοχή της αίτησης εξωδικαστικού συμβιβασμού από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Αντίθετα  μόνη η βεβαίωση ύπαρξης εκκαθαρισμένης απαίτησης από τον Ειδικό Διαχειριστή για κάθε εργαζόμενο θα πρέπει να οδηγεί στην έγκριση της αίτησης εξωδικαστικού συμβιβασμού από το Νομικό Συμβουλίου του Κράτους, κατά δέσμια αρμοδιότητα.  

4) Δεν διευκρινίζεται εάν η διαδικασία καταλαμβάνει το σύνολο των εργαζομένων που τους οφείλονται δεδουλευμένα
Περαιτέρω, δεν διευκρινίζεται εάν στην συγκεκριμένη διαδικασία μπορούν να ενταχθούν μόνο όσοι έχουν ασκήσει αγωγές στα αρμόδια δικαστήρια ή και όσοι δεν έχουν προβεί σε καμία ενέργεια.
Η άποψη μας είναι ότι θα πρέπει να  μπορεί να ενταχθεί στη διαδικασία συμβιβασμού το σύνολο των εργαζομένων της καταργηθείσας ΕΡΤ που τους οφείλονται δεδουλευμένα  ανεξαρτήτως εάν έχουν ασκήσει ή όχι αγωγές, εάν έχουν ευδοκιμήσει ή όχι οι αγωγές τους ακόμη.

5) Μεγάλο ύψος περικοπών επί συμβιβασμού
Οι προτεινόμενες περικοπές είναι υψηλές, δεδομένου ότι οι απαιτήσεις έχουν γεννηθεί κατά τα έτη 2012 και 2013 και δεδομένου ότι προβλέπεται ήδη παραίτηση από τόκους, δαπάνες και εν γένει κάθε αξίωση κατά του Δημοσίου από την ίδια αιτία. Να σημειωθεί ότι για απαιτήσεις κατά της ΕΡΤ ΑΕ προβλέπεται ποσοστό νόμιμου τόκου ιδιωτών (όχι του δημοσίου που είναι 6%), από το οποίο καλούνται να παραιτηθούν οι εργαζόμενοι.
Στον πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να υπάρξει αναπροσαρμογή στα ποσοστά των περικοπών.
Ακόμη, τα ποσοστά των περικοπών είναι αόριστα, χωρίς σαφή και ειδική αναφορά στα κονδύλια τα οποία αφορούν, ούτε άλλωστε προσδιορίζεται εάν ως βάση υπολογισμού των περικοπών  είναι το ποσό πριν  ή μετά τις νόμιμες κρατήσεις.
Είναι σαφές ότι οι απαιτήσεις αφορούν διαφορετικά κονδύλια ανά αιτία και συνεπώς, οι όποιες περικοπές τυχόν λάβουν χώρα θα πρέπει να υπολογιστούν όχι επί του συνολικού αθροίσματος των απαιτήσεων (υπερεργασία/ υπερωρίες συν εργασία σε εξαιρέσιμες ημέρες), αλλά διακριτά ανά αιτία και κονδύλιο. Δηλαδή, εάν επί παραδείγματι, σε κάποιον  εργαζόμενο έχει υπολογιστεί από τον Ειδικό Διαχειριστή οφειλόμενο ποσό από υπερεργασία/υπερωρίες ύψους 4.000 ευρώ και ποσό από εργασία σε εξαιρέσιμες ημέρες ύψους 4.000 ευρώ, σε αυτόν δεν θα πρέπει να επιβληθεί καμία μείωση, δεδομένου ότι πρόκειται περί διαφορετικών κονδυλίων ανά αιτία, τα οποία δεν ξεπερνούν αυτοτελώς το καθένα το ύψος των 5.000 ευρώ./
Αντίστοιχα, θα πρέπει οι όποιες κρατήσεις να έχουν ως βάση υπολογισμού τους το ποσό μετά τις νόμιμες κρατήσεις.

6) Δεν ρυθμίζεται ο τρόπος της καταβολής
Στο από 24/07/2020 έγγραφο σας δεν ορίζεται καθόλου ο τρόπος της καταβολής εάν δηλαδή θα γίνει εφάπαξ ή με δόσεις, ούτε άλλωστε ορίζεται ρητά ότι τα ποσά που θα καταβληθούν από την εν λόγω διαδικασία δεν συμψηφίζονται με άλλες τυχόν εκατέρωθεν απαιτήσεις, όπως επί παραδείγματι, οφειλόμενα της ΚΥΑ .
Θα πρέπει συνεπώς να διευκρινιστεί ότι τα ποσά που θα καταβληθούν αφενός μεν θα καταβληθούν εφάπαξ, αφετέρου δε θα  είναι ακατάσχετα και μη συμψηφιστέα, όπως είναι το νόμιμο και απαίτηση των εργαζομένων και της ΠΟΣΠΕΡΤ.

7) Απουσία κάθε χρονοδιαγράμματος
Είναι σαφές ότι ο τρόπος δια του οποίου επιχειρείται να επιλυθεί το ζήτημα θα επιφέρει μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της διαδικασίας καθώς απαιτείται η εμπλοκή πολλών κρατικών υπηρεσιών, μέσω μιας βαριάς και σύνθετης διαδικασίας διοικητικών εγκρίσεων, όπως εξέταση ατομικά της κάθε υπόθεσης από Επιτροπή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύνταξη πρακτικού συμβιβασμού, αποδοχή ή απόρριψη του Πρακτικού, σε περίπτωση αποδοχής, έγκριση από τον Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύνταξη ιδιωτικού συμφωνητικού συμβιβασμού κ.ο.κ.
Ως εκ τούτου θα πρέπει να προσδιοριστεί σαφώς ένα χρονοδιάγραμμα άμεσης ολοκλήρωσης των επιμέρους σταδίων και ενεργειών, λαμβάνοντας ιδιαιτέρως υπόψη ότι το προσεχές διάστημα εκκρεμεί πλήθος σχετικών αγωγών ενώπιον των αρμόδιων πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων δικαστηρίων.
Β. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Επί τη βάσει των ανωτέρω παρατηρήσεών μας, συνοψίζοντας, προτείνουμε συμπερασματικά την  επίλυση του ζητήματος με νομοθετική ρύθμιση που θα καταλαμβάνει το σύνολο των εργαζομένων που τους οφείλονται δεδουλευμένες αποδοχές από την καταργηθείσα ΕΡΤ Α.Ε. για το κρίσιμο χρονικό διάστημα 2012-2013.
Σε κάθε περίπτωση προτείνουμε οι όροι και η διαδικασία καταβολής των οφειλομένων δεδουλευμένων αποδοχών να απλοποιηθεί ως εξής:
Στάδιο 1: Από την Ειδική Διαχείριση να αποστέλλεται σε κάθε ενδιαφερόμενο το αποτέλεσμα του διαχειριστικού ελέγχου όσον αφορά  την ύπαρξη ή μη επαληθευμένης απαίτησης  αυτού για δεδουλευμένες αποδοχές, την αιτία (είδος), το  χρονικό διάστημα που αφορά και το ύψος αυτών ανά κονδύλιο και να τον καλεί να δηλώσει εάν το αποδέχεται ή όχι.
Στάδιο  2: Εάν ο ενδιαφερόμενος αποδέχεται το αποτέλεσμα του διαχειριστικού ελέγχου καθόσον τον αφορά, τότε να συμπληρώνει προς τούτο σχετική δήλωση προς τον Ειδικό Διαχειριστή, με την οποία:
1)     δηλώνει ότι αποδέχεται το αποτέλεσμα του διαχειριστικού ελέγχου και
2)     δηλώνει ότι προτίθεται να παραιτηθεί από κάθε σχετική δικαστική διαδικασία, δήλωση την οποία θα επαναλάβει ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου κλπ (υπό την  αυτονόητη προϋπόθεση της αναγνώρισης της αξίωσής του από το Ελληνικό Δημόσιο επί τη βάση του διαχειριστικού ελέγχου και της δέσμευσης καταβολής αυτής).

Κατόπιν τούτου, ο Ειδικός Διαχειριστής διαβιβάζει υπηρεσιακά τη δήλωση των ενδιαφερομένων στο Υπουργείο Οικονομικών, μαζί με σχετική βεβαίωση για την ύπαρξη και το ύψος επαληθευμένων οφειλών προς τον ενδιαφερόμενο για δεδουλευμένες αποδοχές του.
Το Υπουργείο Οικονομικών, μετά από έλεγχο νομιμότητος και μόνο (δηλαδή πληρότητα φακέλου μόνο, όχι επανέλεγχος της επαλήθευσης του Ειδικού Διαχειριστή), εκδίδει σχετικό Χρηματικό Ένταλμα Πληρωμής  (ΧΕΠ) και το αναλογούν ποσό πιστώνεται στον τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου εντός τριάντα (30) ημερών από τη σχετική δήλωση των ενδιαφερομένων προς τον Ειδικό Διαχειριστή.
Στάδιο 3: Εάν ο ενδιαφερόμενος δεν αποδέχεται το αποτέλεσμα του διαχειριστικού ελέγχου, δύναται να  συνεχίσει τις δικαστικές του διεκδικήσεις ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων.
Επίσης  :
Πρέπει να καθορισθεί σαφές χρονοδιάγραμμα.
Να γίνει αποπληρωμή χωριστά για κάθε αιτία (εξαιρέσιμα, ρεπο).
Να γίνουν οι μειώσεις επί του καθαρού ποσού.
Να μην υπάρξει κανενός είδους συμψηφισμός.


Γενική Παρατήρηση
Τέλος είναι απολύτως αναγκαίο να προστεθεί ρητή αναφορά (ρύθμιση) ότι η διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης της διαφοράς (από το χρονικό σημείο της γνωστοποίησης από τον Ειδικό Διαχειριστή μέχρι και την οριστική λήξη της διαδικασίας με καταβολή ποσού ή με έκδοση πρακτικού Ν.Σ.Κ. κλπ) διακόπτει κάθε παραγραφή, προθεσμία κλπ.

Επί τη βάσει των ανωτέρω προτάσεών μας, είναι εφικτή η απλούστευση και επίσπευση της διαδικασίας, ώστε αυτή να ολοκληρωθεί άμεσα και με την ελάχιστη γραφειοκρατική επιβάρυνση. Επ’ αυτού είμαστε σε θέση να συμβάλλουμε με προτάσεις και τεχνικές λύσεις στο πλαίσιο  διασφάλισης των δικαιωμάτων των εργαζομένων και επιτυχούς ολοκλήρωσης της διαδικασίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου