ΠΟΣΠΕΡΤ

«΄Οποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά» Ρήγας Βελεστινλής

Παρασκευή 14 Μαΐου 2021

Κώστας Αρβανίτης (Ευρ/της ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ): Προτάσεις προς την Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών σχετικά με τη διαμόρφωση του ψηφιακού μέλλοντος της Ευρώπης




==========

 Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο 

2019-2024 

Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων 

2020/2216(INI) 

22.3.2021 

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ 

της Επιτροπής Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων 

προς την Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών  σχετικά με τη διαμόρφωση του ψηφιακού μέλλοντος της Ευρώπης: άρση των φραγμών στη λειτουργία της ψηφιακής ενιαίας αγοράς και βελτίωση της χρήσης της ΤΝ για τους Ευρωπαίους καταναλωτές 

(2020/2216(INI)) 

Συντάκτης γνωμοδότησης: Κωνσταντίνος Αρβανίτης

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 

Η Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων καλεί την Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών, που είναι αρμόδια επί της ουσίας, να συμπεριλάβει στην πρόταση ψηφίσματός της τις ακόλουθες προτάσεις: 

Α. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση, η ψηφιοποίηση και η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) οδηγούν σε θεμελιώδεις και διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά εργασίας, στον χώρο εργασίας, στις εργασιακές συνήθειες και στα εργασιακά προφίλ των εργαζομένων, καθώς και στην καταναλωτική συμπεριφορά και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων εν γένει· λαμβάνοντας υπόψη ότι αναμένεται οι αλλαγές αυτές να ωφελήσουν τους πολίτες και την κοινωνία χάρη στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη δημιουργία νέων ευκαιριών απασχόλησης και πιο βιώσιμων επιχειρηματικών μοντέλων, ενέχουν δε ορισμένους κινδύνους και προκλήσεις που θα απαιτήσουν τη συνεχή και δυναμική αξιολόγηση και προσαρμογή των σχετικών νομοθετικών πλαισίων σύμφωνα με τους κανόνες και τις αρχές της ΕΕ, όπως ο ευρωπαϊκός πυλώνας κοινωνικών δικαιωμάτων, ο Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ, και ο Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης, καθώς και οι κατευθυντήριες γραμμές δεοντολογίας για αξιόπιστη ΤΝ τις οποίες κατάρτισε η ομάδα εμπειρογνωμόνων υψηλού επιπέδου για την ΤΝ1· 

Β. λαμβάνοντας υπόψη ότι αναμένεται ότι οι νέες ευκαιρίες που προκύπτουν από τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ψηφιακή ενιαία αγορά να ενδυναμώσουν όλους τους πολίτες της ΕΕ και να τους παράσχουν τη δυνατότητα να ευημερήσουν· 

Γ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η ψηφιοποίηση και η ΤΝ έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν ουσιαστικά τον τρόπο με τον οποίον ενημερώνονται, επικοινωνούν και σκέφτονται οι άνθρωποι· 

Δ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, ενόψει των σημαντικών προκλήσεων που προκύπτουν από τις συνέργειές του με την αγορά εργασίας, θα πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να προβλέπει καλύτερα τις μελλοντικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και να είναι σε θέση να προσαρμόζεται αναλόγως· 

Ε. λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΤΝ έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει ασφαλέστερους και περισσότερο πολυδεκτικούς χώρους εργασίας και αγορές εργασίας· 

ΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΤΝ και η ψηφιοποίηση εύλογα διευκολύνουν τις συνέργειες μεταξύ ανθρώπου και μηχανής και παρέχουν οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, καθώς και νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους, οδηγούν δε σε ορισμένες δεοντολογικές, νομικές και εργασιακές προκλήσεις· λαμβάνοντας υπόψη ότι η χρήση της ΤΝ στον χώρο εργασίας μπορεί να συμβάλει σε αγορές εργασίας χωρίς αποκλεισμούς και να βελτιώσει την υγεία και ασφάλεια στην εργασία, αλλά και να χρησιμοποιηθεί για την παρακολούθηση, την αξιολόγηση, την πρόβλεψη και την καθοδήγηση των επιδόσεων των εργαζομένων, με άμεσες και έμμεσες συνέπειες για τη σταδιοδρομία τους· λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρέπει η ΤΝ να έχει θετικό αντίκτυπο 

1 Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «Ethics guidelines for trustworthy AI» [Δεοντολογικές κατευθυντήριες γραμμές για αξιόπιστη ΤΝ], 8 Απριλίου 2019.

AD\1226570EL.docx 3/15 PE660.416v02-00 EL 

στις συνθήκες εργασίας και να καθοδηγείται από τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών δικαιωμάτων και αξιών της Ένωσης· λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρέπει η ΤΝ να είναι ανθρωποκεντρική, να ενισχύει την ευημερία των ανθρώπων και της κοινωνίας, και να συμβάλλει σε μια θεμιτή και δίκαιη μετάβαση· λαμβάνοντας υπόψη ότι τούτο μπορεί να επιτρέψει σε κοινωνικές ομάδες που προηγουμένως αποκλείονταν, όπως τα άτομα με αναπηρίες, να έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση στο εργατικό δυναμικό, και λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρέπει οι κίνδυνοι που συνδέονται με την εξαφάνιση ορισμένων τομέων απασχόλησης να εξισορροπηθούν με τη δημιουργία νέων ευκαιριών απασχόλησης και περισσότερων και καλύτερων θέσεων εργασίας από εκείνες που χάνονται· 

Ζ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, κατά μέσο όρο, το 16 % των εργαζομένων στην ΕΕ φοβάται ότι η ψηφιοποίηση θα καταστήσει παρωχημένες τις δεξιότητές του2· 

Η. λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΤΝ συνιστά στρατηγική προτεραιότητα, της οποίας οι πλήρεις δυνατότητες μπορούν να αξιοποιηθούν μόνον εάν οι χρήστες και οι καταναλωτές γνωρίζουν τα δυνητικά οφέλη και τις προκλήσεις που συνεπάγεται· λαμβάνοντας υπόψη ότι έχουν σημειωθεί περιπτώσεις εφαρμογής της ΤΝ κατά παράβαση των ισχυόντων κανόνων, όπως η προστασία των δεδομένων· 

Θ. λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι απαραίτητο να ενσωματωθούν οι δυνητικές ευκαιρίες και οι δυνητικοί κίνδυνοι στην εκπαιδευτική διαδικασία, μεταξύ άλλων για την καταπολέμηση του ψηφιακού αποκλεισμού, και να διεξαχθούν ευρωπαϊκές ενημερωτικές εκστρατείες, ώστε να γίνουν επαρκώς κατανοητές οι βασικές πτυχές της ανάπτυξης της ΤΝ· 

Ι. λαμβάνοντας υπόψη ότι μπορεί τεχνολογικά εργαλεία επιτήρησης, παρακολούθησης και ελέγχου στον χώρο εργασίας3 να ασκούν αδικαιολόγητες πιέσεις στους εργαζομένους να είναι ταχύτεροι και αποδοτικότεροι και να καταγράφουν τις συμπεριφορικές τους συνήθειες· 

ΙΑ. λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων σπάνια έχουν επίγνωση των εφαρμογών ΤΝ ή των υποκείμενων λειτουργιών και δεδομένων τους· 

ΙΒ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, ενόψει της αυξανόμενης ζήτησης στην αγορά εργασίας για ειδικές δεξιότητες και υψηλού επιπέδου εμπειρογνωμοσύνη στον τομέα της ΤΝ, χρειάζεται όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες να διαθέτουν το απαιτούμενο επίπεδο κατανόησης της ΤΝ, ώστε να είναι σε θέση να λειτουργήσουν στο πλαίσιο της καθημερινότητάς τους· 

ΙΓ. λαμβάνοντας υπόψη ότι οι σημερινές ταχείες τεχνολογικές εξελίξεις συχνά συνοδεύονται από ψευδείς πληροφορίες, φάρσες και παρερμηνείες, οι οποίες μπορούν 

2 Cedefop, «Artificial or human intelligence? Digitalisation and the future of jobs and skills: opportunities and  risks» [Τεχνητή ή ανθρώπινη νοημοσύνη; Η ψηφιοποίηση και το μέλλον των θέσεων εργασίας και των δεξιοτήτων: ευκαιρίες και κίνδυνοι], σελ. 3. 

3 Όπως τα εργαλεία πρόβλεψης και επισήμανσης, εξ αποστάσεως παρακολούθησης, καταγραφής του χρόνου, και αλγοριθμικής διαχείρισης. Βλ. Mateescu, A., Nguyen, A., «Explainer: Workplace Monitoring &  Surveillance» [Επεξήγηση: παρακολούθηση και επιτήρηση στον χώρο εργασίας], Data & Society, 6  Φεβρουαρίου 2019.

PE660.416v02-00 4/15 AD\1226570EL.docx EL 

να υπονομεύσουν τις θετικές πτυχές και τις ευκαιρίες που συνεπάγεται η τεχνολογική ανάπτυξη· 

ΙΔ. λαμβάνοντας υπόψη ότι ο γενικός κανονισμός για την προστασία των δεδομένων (ΓΚΠΔ) (αιτιολογική σκέψη 71) αναγνωρίζει το δικαίωμα του υποκειμένου των δεδομένων να μην υπόκειται σε πρακτικές ηλεκτρονικών προσλήψεων χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση· 

ΙΕ. λαμβάνοντας υπόψη ότι το ψηφιακό χάσμα έχει ορισμένες κοινωνικοοικονομικές, έμφυλες, ηλικιακές και γεωγραφικές πτυχές, καθώς και πτυχές που αφορούν την προσβασιμότητα, που πρέπει να αντιμετωπιστούν· 

ΙΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η πανδημία COVID-19 τόνισε τη σημασία των ψηφιακών λύσεων, συμπεριλαμβανομένης της τηλεργασίας, καθώς και τις τεχνικές και κοινωνικές επιπτώσεις τους· λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν υπάρχουν κοινές διατάξεις σε επίπεδο ΕΕ όσον αφορά την εφαρμογή της ΤΝ στον χώρο εργασίας, πράγμα που θα μπορούσε να οδηγήσει σε στρεβλώσεις της αγοράς και ανταγωνιστικά μειονεκτήματα· λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρέπει η ΤΝ να υπόκειται σε κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο· 

ΙΖ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η αλγοριθμική διαχείριση της εργασίας, των χώρων εργασίας, και των εργαζομένων μπορεί να δημιουργήσει ανισορροπίες στην εξουσία, καθώς και αδιαφάνεια, όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων, πρέπει δε να είναι διαφανής προκειμένου να προσβάλλουν οι εργαζόμενοι τις αποφάσεις αυτές μέσω αποτελεσματικών διαδικασιών· λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΤΝ – συμπεριλαμβανομένης της ΤΝ υψηλού κινδύνου4 – χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο όχι μόνο στον χώρο εργασίας, αλλά και σε άλλες διοικητικές διαδικασίες· λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρέπει να παρέχονται απλές και κατανοητές πληροφορίες όσον αφορά τη χρήση της ΤΝ σε εργασιακές διαδικασίες, καθώς η κατανόηση των βασικών χαρακτηριστικών των αλγόριθμων αποτελεί προϋπόθεση για τη δεοντολογική χρήση· 

ΙΗ. λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) έχει καταρτίσει συστάσεις σχετικά με την ΤΝ5· 

ΙΘ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με το άρθρο 22 παράγραφος 1 του ΓΚΠΔ, οι εργαζόμενοι έχουν το δικαίωμα να μην υπόκεινται σε απόφαση που λαμβάνεται αποκλειστικά βάσει αυτοματοποιημένης επεξεργασίας, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει ανθρώπινη εποπτεία· 

Κ. λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι στοιχειώδεις η ανθρώπινη εποπτεία και η διαφάνεια, ώστε να διασφαλίζεται ότι τα συστήματα ΤΝ συμμορφώνονται με τη σχετική νομοθεσία· 

ΚΑ. λαμβάνοντας υπόψη ότι το Συμβούλιο ενθαρρύνει την προαγωγή μιας δεοντολογικής και ανθρωποκεντρικής προσέγγισης όσον αφορά την ΤΝ6· 

4 Λευκή Βίβλος της Επιτροπής, της 19ης Φεβρουαρίου 2020, με τίτλο «Τεχνητή νοημοσύνη – Η ευρωπαϊκή προσέγγιση της αριστείας και της εμπιστοσύνης» (COM(2020)0065), σ. 18. 

5 Νομικές πράξεις του ΟΟΣΑ, «Recommendation of the Council on Artificial Intelligence» [Σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη], 22 Μαΐου 2019. 

6 Συμπεράσματα του Συμβουλίου, της 16ης Ιουνίου 2020, σχετικά με τη διαμόρφωση του ψηφιακού μέλλοντος της Ευρώπης, ΕΕ C 202 I της 16.6.2020, σ. 1.

AD\1226570EL.docx 5/15 PE660.416v02-00 EL 

ΚΒ. λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ευρωπαϊκοί κοινωνικοί εταίροι κατέληξαν σε συμφωνία πλαίσιο σχετικά με την ψηφιοποίηση, η οποία περιλαμβάνει κεφάλαιο για την ΤΝ και την εξασφάλιση της αρχής του ανθρώπινου ελέγχου7· 

ΚΓ. λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι ανεπαρκείς οι προσπάθειες για την καταπολέμηση της έμφυλης μεροληψίας και της ανισότητας μεταξύ των φύλων στον ψηφιακό τομέα· λαμβάνοντας υπόψη ότι εξακολουθεί να υφίσταται χάσμα μεταξύ των φύλων σε όλα τα πεδία της ψηφιακής τεχνολογίας, και δη όσον αφορά την ΤΝ, με αποτέλεσμα να εδραιώνεται μια μεροληπτική υπέρ των ανδρών πορεία για τον ψηφιακό τομέα στο άμεσο μέλλον· 

ΚΔ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, στο ψήφισμά του της 17ης Δεκεμβρίου 2020 σχετικά με μια ισχυρή κοινωνική Ευρώπη για δίκαιες μεταβάσεις8, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε την απαγόρευση της χρήσης ΤΝ κατά τις διαδικασίες πρόσληψης· 

1. τονίζει τη σημασία μιας κοινής ευρωπαϊκής προσέγγισης όσον αφορά τις δεοντολογικές πτυχές της ΤΝ· τονίζει την επείγουσα ανάγκη να εφαρμοστεί η αρχή «δεοντολογία εξ ορισμού» ως καθοδηγητική αρχή για τον σχεδιασμό και τη χρήση της ΤΝ· υπογραμμίζει ότι πρέπει το ρυθμιστικό πλαίσιο της ΕΕ να διασφαλίζει ότι είναι ανθρωποκεντρική η ΤΝ και ότι τηρούνται πλήρως η ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τα θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζομένων στην ψηφιακή οικονομία· τονίζει επίσης ότι πρέπει το ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ΤΝ9 να σέβεται τους κανόνες και τις αρχές της ΕΕ, όπως ο ευρωπαϊκός πυλώνας κοινωνικών δικαιωμάτων· 

2. επικροτεί τον θετικό αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει η ΤΝ στις ευρωπαϊκές αγορές εργασίας, μεταξύ άλλων χάρη στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, τη διαμόρφωση ασφαλέστερων και περισσότερο συμμετοχικών χώρων εργασίας, την καταπολέμηση των διακρίσεων στο πλαίσιο των προσλήψεων και των αμοιβών, και την προώθηση της καλύτερης αντιστοίχισης δεξιοτήτων και καλύτερων ροών εργασίας, εφόσον μετριάζονται οι κίνδυνοι και επικαιροποιούνται τακτικά τα ρυθμιστικά πλαίσια παράλληλα με την πορεία του ψηφιακού κύματος· 

3. υπογραμμίζει ότι πρέπει η ΤΝ να είναι ανθρωποκεντρική, διαφανής και ασφαλής, και να συμμορφώνεται με τα θεμελιώδη δικαιώματα και τους εφαρμοστέους νόμους και κανόνες, συμπεριλαμβανομένου του ΓΚΠΔ, καθόλον τον κύκλο ζωής του συστήματος, ειδικότερα όταν χρησιμοποιείται στον χώρο εργασίας· ζητεί να αναπτυχθεί ένα αξιόπιστο σύστημα πιστοποίησης, βασιζόμενο σε διαδικασίες δοκιμών και καθοδηγούμενο από την αρχή της προφύλαξης, ώστε να παρέχει στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να καταδεικνύουν ότι τα προϊόντα ΤΝ τους τηρούν τα θεμελιώδη δικαιώματα και τα ενωσιακά πρότυπα· 

4. παρατηρεί ότι θα πρέπει η ανάπτυξη, εφαρμογή και υλοποίηση των συστημάτων ΤΝ να έπεται μιας ολοκληρωμένης εκτίμησης επικινδυνότητας, η οποία θα αξιολογεί τον αντίκτυπο στα θεμελιώδη δικαιώματα και στις συνθήκες εργασίας, μεταξύ άλλων όσον αφορά την υγεία και ασφάλεια στην εργασία, καθώς και τις κοινωνικές συνέπειες· 

7 Συμφωνία-πλαίσιο των Ευρωπαίων κοινωνικών εταίρων για την ψηφιοποίηση, Ιούνιος του 2020. 8 Κείμενα που εγκρίθηκαν, P9_TA(2020)0371. 

9 Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «Ethics guidelines for trustworthy AI» [Δεοντολογικές κατευθυντήριες γραμμές για αξιόπιστη ΤΝ], 8 Απριλίου 2019.

PE660.416v02-00 6/15 AD\1226570EL.docx EL 

τονίζει ότι θα πρέπει οι εκτιμήσεις αυτές να καλύπτουν κινδύνους που συνδέονται με τη λήψη αποφάσεων από τον άνθρωπο και με τις κοινωνικές διακρίσεις, αλλά και να αξιολογούν επαγγελματικούς κινδύνους που ενδέχεται να προκύψουν· 

5. υπογραμμίζει ότι θα πρέπει οι αρμόδιες αρχές να έχουν πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες σχετικά με τα δεδομένα για σκοπούς κατάρτισης, τα στατιστικά μοντέλα και τις θεωρητικές αρχές που συνδέονται με λύσεις ΤΝ, καθώς και την εμπειρική εγκυρότητα των αποτελεσμάτων τους· 

6. υπογραμμίζει ότι πρέπει η ψηφιακή μετάβαση να αντικατοπτρίζεται καλύτερα στα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης και να συνοδεύεται από βελτιώσεις όσον αφορά τη δημοκρατία στην εργασία, τη χρηστή διακυβέρνηση, και ποιοτικές δημόσιες υπηρεσίες· 

7. επαναλαμβάνει τη σημασία της εκπαίδευσης και της συνεχούς μάθησης για την ανάπτυξη των προσόντων που είναι απαραίτητα στην ψηφιακή εποχή και για την αντιμετώπιση του ψηφιακού αποκλεισμού· καλεί τα κράτη μέλη να επενδύσουν σε ποιοτικά, προσαρμοστικά και πολυδεκτικά συστήματα εκπαίδευσης, επαγγελματικής κατάρτισης και διά βίου μάθησης, καθώς και σε πολιτικές σχετικά με την απόκτηση νέων δεξιοτήτων και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων για εργαζομένους σε τομείς που ενδέχεται να πληγούν σοβαρά από την ΤΝ· επισημαίνει την ανάγκη να παρασχεθούν στους ανθρώπους ο γραμματισμός, ο αριθμητισμός και οι ψηφιακές δεξιότητες που απαιτούνται, καθώς και ικανότητες στους τομείς των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM), αλλά και εγκάρσιες μη τεχνικές δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα και η 

επιχειρηματικότητα· υπογραμμίζει ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην ένταξη των μειονεκτουσών ομάδων εν προκειμένω· 

8. υπογραμμίζει ότι πρέπει τα συστήματα και οι αλγόριθμοι ΤΝ να είναι πάντοτε ανθρωποκεντρικά και να χρησιμεύουν πρωτίστως ως βοήθημα για την ανθρώπινη ανάπτυξη· τονίζει ότι θα πρέπει η ΤΝ να μην χρησιμοποιείται για χειραγώγηση ή υπονόμευση ορθολογικών επιλογών ή συμπεριφορών ή για αδικαιολόγητη επιτήρηση· 

9. αναγνωρίζει τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής και τον ευρύ αντίκτυπο της διαδικασίας ψηφιοποίησης στην κοινωνία, την οικονομία και την απασχόληση στην ΕΕ· τονίζει την ανάγκη για ευρύ και δημοκρατικό διάλογο σχετικά με την ψηφιακή πολιτική με τους πολίτες, τους κοινωνικούς εταίρους και άλλους σχετικούς συμφεροντούχους, προκειμένου να αναπτυχθούν αρχές, πλαίσια και μέσα που θα αντιμετωπίζουν τον αντίκτυπο στους εργαζομένους και στην κοινωνία· υπογραμμίζει ότι θα πρέπει οι νέες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένης της ΤΝ, να προωθούν μια βιώσιμη αγορά εργασίας χωρίς αποκλεισμούς και να συμβάλλουν στη βελτίωση της αντιστοίχισης δεξιοτήτων και στην κάλυψη κενών θέσεων εργασίας· 

10. υπογραμμίζει ότι πρέπει η ΤΝ και κάθε συναφής νομοθεσία να μην θίγουν με κανέναν τρόπο την άσκηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων όπως αναγνωρίζονται σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος ή της ελευθερίας για απεργία ή για ανάληψη άλλων δράσεων που καλύπτονται από τα συστήματα εργασιακών σχέσεων στα κράτη μέλη, σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο και/ή τις εθνικές πρακτικές· πρέπει επίσης να μην θίγουν το δικαίωμα στη διαπραγμάτευση, σύναψη και

AD\1226570EL.docx 7/15 PE660.416v02-00 EL 

επιβολή συλλογικών συμβάσεων, ούτε το δικαίωμα στην ανάληψη συλλογικής δράσης σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο και/ή τις εθνικές πρακτικές· 

11. υπογραμμίζει ότι η ΤΝ μπορεί να συμβάλει στην ενεργό και υγιή γήρανση, ώστε να έχουν οι ηλικιωμένοι τη δυνατότητα να παραμένουν ενεργά μέλη της κοινωνίας μας και να συμμετέχουν στην αγορά εργασίας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, εφόσον το επιθυμούν· 

12. καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν στρατηγικές ενημέρωσης σχετικά με την ΤΝ, προκειμένου να αποτραπεί η εξάπλωση της παραπληροφόρησης και των φαρσών· τονίζει την ανάγκη για κοινωνικό διάλογο όσον αφορά την εφαρμογή της ΤΝ σε εταιρικό επίπεδο· θεωρεί απαραίτητο να ζητείται η γνώμη των εργαζομένων και των εκπροσώπων τους και να τους παρέχονται επαρκείς πληροφορίες πριν από την ανάπτυξη της ΤΝ· υπογραμμίζει ότι χρειάζεται να είναι διαφανής η χρήση της ΤΝ και ότι πρέπει τα συστήματα ΤΝ στον χώρο εργασίας να σέβονται την ιδιωτική ζωή και την αξιοπρέπεια των εργαζομένων· καλεί επιτακτικά την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι οι συνδικαλιστικές ενώσεις έχουν πρόσβαση στον χώρο εργασίας και στους εργαζομένους καθαυτούς, μεταξύ άλλων και όταν η εργασία εκτελείται ψηφιακά· τονίζει την ανάγκη να εξασφαλιστεί ότι όλοι οι εργαζόμενοι, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων στην ψηφιακή οικονομία, έχουν το δικαίωμα στη συλλογική διαπραγμάτευση και στην ανάληψη συλλογικής δράσης· συνιστά να χρησιμοποιηθούν ψηφιακές λύσεις για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων· 

13. υπενθυμίζει τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ της πανεπιστημιακής κοινότητας, του βιομηχανικού κλάδου, των κοινωνικών εταίρων και των κυβερνήσεων όσον αφορά την ψηφιακή μετάβαση, συμπεριλαμβανομένης της έρευνας και καινοτομίας σε ψηφιακές τεχνολογίες, ώστε να λαμβάνονται υπόψη όλες οι κοινωνικές και ανθρώπινες πτυχές, καθώς και να εφαρμόζονται, παράλληλα με την ανάπτυξη της ΤΝ, κατάλληλα και αυστηρά πρωτόκολλα δοκιμών για τα συστήματα ΤΝ και πλαίσια κατάρτισης για τους εργαζομένους· επαναλαμβάνει τη σημασία της συνεργασίας αυτής για την καλύτερη και έγκαιρη αξιολόγηση των δεδομένων, με σκοπό την πρόβλεψη νέων ειδών θέσεων εργασίας και των απαραίτητων δεξιοτήτων, και γενικότερα του βραχυπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου αντικτύπου της ΤΝ στην αγορά εργασίας· τονίζει την ανάγκη να εξασφαλιστεί σταθερή και επαρκής χρηματοδότηση για τα ευρωπαϊκά προγράμματα έρευνας στον τομέα της ΤΝ· 

14. τονίζει την ανάγκη να ενημερώνονται οι χρήστες και οι εργαζόμενοι όποτε χρησιμοποιούνται συστήματα ΤΝ στον χώρο εργασίας ή για τους σκοπούς εξατομικευμένων προϊόντων ή υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των παραμέτρων που εφαρμόζουν οι αλγόριθμοι και του τρόπου χρήσης της ΤΝ· τονίζει τη σημασία να κατανοείται καλύτερα ο τρόπος με τον οποίον οι αλγόριθμοι επεξεργάζονται και αξιολογούν τα δεδομένα· τονίζει την ανάγκη να αναπτυχθούν δεξιότητες στον τομέα της ΤΝ στον χώρο εργασίας, με την κατάρτιση και εκπαίδευση των εργαζομένων και των εκπροσώπων τους, ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν καλύτερα τις επιπτώσεις των λύσεων ΤΝ· 

15. καλεί τους κοινωνικούς εταίρους σε εταιρικό επίπεδο να συνεργαστούν για να παρακολουθούν την ανάπτυξη της ΤΝ· υπογραμμίζει ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα δεδομένα που συλλέγονται στον χώρο εργασίας με τη βοήθεια της ΤΝ,

PE660.416v02-00 8/15 AD\1226570EL.docx EL 

ιδίως αν χρησιμοποιούνται για τη λήψη αποφάσεων που αφορούν τους ανθρώπινους πόρους· τονίζει ότι οι εργαζόμενοι διατηρούν την ιδιοκτησία των δεδομένων τους, ακόμη και μετά τη λύση μιας εργασιακής σχέσης· καλεί την Επιτροπή, τα κράτη μέλη και τους κοινωνικούς εταίρους να αναλύσουν την ανάγκη για ειδικές διατάξεις σχετικά με την προστασία των δεδομένων στον χώρο εργασίας στο πλαίσιο της ΤΝ· 

16. υπενθυμίζει ότι το κεκτημένο της Ένωσης σε ζητήματα απασχόλησης και κοινωνικά ζητήματα εφαρμόζεται πλήρως στην ΤΝ, καλεί δε την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν την ορθή επιβολή του νόμου όσον αφορά τις ψηφιακές υπηρεσίες, προκειμένου να αποτρέπονται, μεταξύ άλλων, η εκμετάλλευση των εργαζομένων και η αδήλωτη εργασία· σημειώνει ότι η Ένωση μπορεί να αναλάβει ηγετικό ρόλο σε παγκόσμιο επίπεδο για την προώθηση μιας κοινωνικά υπεύθυνης χρήσης της ΤΝ· 

17. υπενθυμίζει ότι η χρήση και διαχείριση εφαρμογών ΤΝ και η ανάπτυξη αλγορίθμων και διαδικασιών ΤΝ επηρεάζουν όλες τις πτυχές της εργασίας και τα δικαιώματα των εργαζομένων, όπως οι διαδικασίες πρόσληψης και η διαχείριση προσωπικού και ροών εργασίας, και πρέπει να μην εισάγουν διακρίσεις σε βάρος εργαζομένων και ευάλωτων ομάδων και να μην ενισχύουν τις ανισότητες με πρόσχημα το φύλο, την ηλικία, την κατάσταση υγείας, την αναπηρία, την ιθαγένεια, την εθνότητα, τη φυλή ή τη μητρότητα· υπογραμμίζει την ανάγκη να παρέχονται απλές και κατανοητές πληροφορίες σχετικά με τη χρήση της ΤΝ σε διαδικασίες που συνδέονται με την εργασία· καλεί την Επιτροπή να συμπεριλάβει επαρκείς διασφαλίσεις στο μελλοντικό ρυθμιστικό πλαίσιο για την ΤΝ, ώστε να καταπολεμηθούν οι διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων των ανισοτήτων μεταξύ των φύλων και των έμφυλων στερεοτύπων στην ΤΝ, διασφαλίζοντας ότι οι πληροφορίες ή τα σύνολα δεδομένων για σκοπούς λειτουργίας ή κατάρτισης της ΤΝ που χρησιμοποιείται στον χώρο εργασίας αντικατοπτρίζουν την πολυμορφία βάσει ποιοτικών δεδομένων και δεν έχουν μεροληπτικό χαρακτήρα, μεταξύ άλλων με τη χρήση εργαλείων όπως τα συστήματα βαθμολόγησης από καταναλωτές· υπογραμμίζει ότι πρέπει η ΤΝ να μην ενισχύει τις ανισότητες μεταξύ των φύλων και τα έμφυλα στερεότυπα, με τη μετατροπή αναλογικών μεροληψιών και προκαταλήψεων σε ψηφιακές μέσω αλγορίθμων· 

18. καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να αναλύουν τα αλγοριθμικά συστήματα και να διενεργούν τακτικές εκτιμήσεις επικινδυνότητας, προκειμένου να αξιολογούν και να ταξινομούν τα είδη αλγορίθμων και τα πεδία εφαρμογής ανάλογα με τον αντίκτυπο στους εργαζομένους· προτρέπει την Επιτροπή, τα κράτη μέλη και τις εταιρείες να αξιολογήσουν και να σταθμίσουν τους δυνητικούς κινδύνους της αλγοριθμικής διαχείρισης ανθρώπων και εργαζομένων, και δη την έλλειψη διαφάνειας, το δυνητικό αίσθημα μοναξιάς και απομόνωσης, και τις δυνητικές προκλήσεις όσον αφορά το δικαίωμα των εργαζομένων στην ιδιωτική ζωή10, έναντι των δυνητικών οφελών, όπως ο έγκαιρος εντοπισμός άγχους, προβλημάτων υγείας και κόπωσης, η μικρότερη έκθεση στην παρενόχληση και τη βία, και η συνολική στήριξη της τεκμηριωμένης πρόληψης, των εκτιμήσεων επικινδυνότητας, της στοχευμένης ασφάλειας και υγείας στην εργασία και των στοχευμένων επιθεωρήσεων στην εργασία11· καλεί την Επιτροπή και τα κράτη 

10 van Rijmenam, M., Algorithmic management: what is it (and what’s next)? [Αλγοριθμική διαχείριση: τι είναι (και τι έπεται);], 12 Νοεμβρίου 2020. 

11 Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (EU-OSHA), ενημερωτικό σημείωμα πολιτικής με τίτλο «Impact of Artificial Intelligence on Occupational Safety and Health» [Αντίκτυπος της τεχνητής νοημοσύνης στην επαγγελματική ασφάλεια και υγεία], 2021.

AD\1226570EL.docx 9/15 PE660.416v02-00 EL 

μέλη να διασφαλίσουν την κατάλληλη προστασία των δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας των εργαζομένων και την προστασία από δυνητικά επιβλαβείς χρήσεις των αλγοριθμικών εργαλείων διαχείρισης, όπως εργαλεία για την πρόβλεψη της συμπεριφοράς των εργαζομένων, την εξ αποστάσεως παρακολούθηση των επιδόσεων και της προόδου σε πραγματικό χρόνο, και την καταγραφή του χρόνου· 

19. ζητεί να εφαρμοστεί η αρχή της προφύλαξης όσον αφορά τις νέες τεχνολογίες που βασίζονται στην ΤΝ· υπογραμμίζει τη θεμελιώδη αρχή ότι πρέπει οι άνθρωποι να έχουν πάντοτε τον έλεγχο των μηχανών και να λογοδοτούν, και ότι πρέπει οι αποφάσεις της ΤΝ, συμπεριλαμβανομένων διοικητικών αποφάσεων βάσει πρότασης της ΤΝ, να μπορούν να αμφισβητηθούν και να αναστραφούν, κατά περίπτωση· τονίζει ότι πρέπει να τηρούνται τα πρότυπα ασφάλειας και προστασίας όσον αφορά την ΤΝ, και υπογραμμίζει τη σημασία των τακτικών ελέγχων εν προκειμένω, ώστε να αποφεύγονται λανθασμένα αποτελέσματα της ΤΝ· υπενθυμίζει ότι πρέπει να οριστεί με σαφήνεια η ευθύνη όσον αφορά τη χρήση ΤΝ, σε περίπτωση τόσο επαγγελματικών ατυχημάτων όσο και ζημίας προκληθείσας σε τρίτους· επαναλαμβάνει ότι πρέπει κάθε χρήση ΤΝ στην εργασία να σέβεται και να διαφυλάσσει επαρκώς το δικαίωμα να μην υπόκειται κανείς σε απόφαση που λαμβάνεται αποκλειστικά βάσει αυτοματοποιημένης επεξεργασίας, το οποίο κατοχυρώνεται στο άρθρο 22 παράγραφος 1 του ΓΚΠΔ· 

20. καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να επενδύσουν σε διαρθρωτικά στοχευμένες πολιτικές και προγράμματα ώστε να στηρίξουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό χάριν των εργαζομένων και των πολιτών μέσω των διαθέσιμων ενωσιακών κονδυλίων· τονίζει ότι η ανάπτυξη υποδομών και δεξιοτήτων αποτελεί προϋπόθεση για την ψηφιακή μετάβαση· 

21. επισημαίνει ότι η πρόσβαση στις κατάλληλες δεξιότητες και γνώσεις σχετικά με την ΤΝ μπορεί να γεφυρώσει το ψηφιακό χάσμα στην κοινωνία, και ότι θα πρέπει οι λύσεις ΤΝ να στηρίζουν την ένταξη ευάλωτων ομάδων στην αγορά εργασίας, όπως τα άτομα με αναπηρίες ή τα άτομα που ζουν σε απομακρυσμένες ή αγροτικές περιοχές· 

22. παρατηρεί ότι η πρόσβαση σε λύσεις ΤΝ συνδέεται στενά με τη διαθεσιμότητα διαδικτύου υψηλής ταχύτητας, και ότι θα πρέπει, επομένως, η ευρυζωνική κάλυψη να αποτελεί προτεραιότητα, προκειμένου να αποφεύγονται οι διακρίσεις και η άνιση πρόσβαση στις τεχνολογίες αυτές, και δη στις αγροτικές, αραιοκατοικημένες, περιφερειακές, συνοριακές, και νησιωτικές περιοχές· 

23. σημειώνει τις δυνατότητες των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) που δραστηριοποιούνται στην ψηφιακή οικονομία· τονίζει την ανάγκη να παρασχεθεί επαρκής οικονομική και οργανωτική στήριξη για καινοτομίες στις εταιρείες και για τη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων τόσο των εργοδοτών όσο και των εργαζομένων στο σύνολο των τομέων και υπηρεσιών· 

24. επαναλαμβάνει την έκκλησή του για νομική προστασία των εργαζομένων σε πλατφόρμες, προκειμένου να διασφαλιστεί ο σεβασμός των εργασιακών τους δικαιωμάτων και να εξασφαλιστεί η πρόσβασή τους σε επαρκή κοινωνική προστασία σύμφωνα με τη σύσταση του Συμβουλίου, της 8ης Νοεμβρίου 2019, σχετικά με την πρόσβαση στην κοινωνική προστασία για τους εργαζομένους και τους

PE660.416v02-00 10/15 AD\1226570EL.docx EL 

αυτοαπασχολουμένους12· καλεί τα κράτη μέλη να βελτιώσουν τις συνθήκες εργασίας και απασχόλησης των εργαζομένων σε πλατφόρμες και να διασφαλίσουν αξιοπρεπές εργασιακό περιβάλλον και ευκαιρίες διά βίου κατάρτισης· καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να εξασφαλίσουν ότι οι εργαζόμενοι σε πλατφόρμες δύνανται να ασκούν αποτελεσματικά το δικαίωμά τους να μεταφέρουν τα δεδομένα τους, 

συμπεριλαμβανομένων των βαθμολογήσεων από καταναλωτές· 

25. καλεί την Επιτροπή να προτείνει νομοθετικό πλαίσιο για τη ρύθμιση των όρων της τηλεργασίας σε ολόκληρη την ΕΕ και να διασφαλίσει αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και απασχόλησης στην ψηφιακή οικονομία· 

26. καλεί την Επιτροπή να βελτιώσει τις συνθήκες εργασίας για τους εργαζομένους σε πλατφόρμες στην επικείμενη νομοθετική της πρόταση, προκειμένου να διασφαλίσει υγιή και ασφαλή εργασιακά περιβάλλοντα, ποιοτική απασχόληση και μισθούς, το δικαίωμα αποσύνδεσης, την υποχρέωση των εργοδοτών να προσφέρουν διαρκή ψηφιακή επανεκπαίδευση, και πλήρεις, διαφανείς ελέγχους της διαδικτυακής ταυτότητας των εργαζομένων· 

27. υπενθυμίζει ότι πρέπει η ευελιξία και η αυτοοργάνωση των εργαζομένων να μην είναι συνώνυμες με τη δυσανάλογη επιτήρηση ή την κατάχρηση των ψηφιακών τεχνολογιών κατά τρόπο που γεννά ή τροφοδοτεί μορφές διάκρισης ή εκμετάλλευσης· 

28. λαμβάνει υπό σημείωση το χάσμα δεξιοτήτων στις ευρωπαϊκές αγορές εργασίας· επικροτεί το επικαιροποιημένο ευρωπαϊκό θεματολόγιο δεξιοτήτων και το νέο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση (2021-2027) της Επιτροπής, καθώς θα βοηθήσουν τους εργαζομένους να ενισχύσουν τις ψηφιακές δεξιότητές τους και να αποκτήσουν προσόντα για τον μελλοντικό κόσμο της εργασίας, και θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση της προσαρμογής και απόκτησης προσόντων και γνώσεων ενόψει της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης· επικροτεί ακόμη την πρόσφατα εγκριθείσα σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με την ΕΕΚ13, και καλεί τα κράτη μέλη να την εφαρμόσουν ταχέως, επικαιροποιώντας τα εθνικά τους προγράμματα για την επαγγελματική κατάρτιση και την απόκτηση νέων δεξιοτήτων, την αναβάθμιση δεξιοτήτων και τη διά βίου μάθηση, με γνώμονα την ενίσχυση του ψηφιακού γραμματισμού και την προώθηση της ψηφιακής ένταξης· υπογραμμίζει την ανάγκη να συμπεριληφθούν, ως αναπόσπαστο στοιχείο, οι δεοντολογικές πτυχές της ΤΝ και η ανάπτυξη δεξιοτήτων για δεοντολογικούς σκοπούς σε κάθε πρόγραμμα εκπαίδευσης και κατάρτισης για σχεδιαστές και για όσους χρησιμοποιούν ΤΝ στην εργασία· υπενθυμίζει ότι πρέπει οι σχεδιαστές, οι προγραμματιστές, οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων και οι εταιρείες που ασχολούνται με την ΤΝ να έχουν επίγνωση της δεοντολογικής ευθύνης τους· θεωρεί εξίσου σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι τελικοί χρήστες και οι καταναλωτές θα λαμβάνουν ολοκληρωμένη πληροφόρηση, και ότι θα πραγματοποιούνται τακτικές ανταλλαγές απόψεων μεταξύ όλων των σχετικών συμφεροντούχων εν προκειμένω· 

29. υπενθυμίζει ότι οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται σε όλα τα επίπεδα του ψηφιακού 

12 ΕΕ C 387 της 15.11.2019, σ. 1. 

13 Σύσταση του Συμβουλίου, της 24ης Νοεμβρίου 2020, σχετικά με την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ) για βιώσιμη ανταγωνιστικότητα, κοινωνική δικαιοσύνη και ανθεκτικότητα, ΕΕ C 417 της 2.12.2020, σ. 1.

AD\1226570EL.docx 11/15 PE660.416v02-00 EL 

τομέα στην Ευρώπη, από τους σπουδαστές (32 % σε πτυχιακό, μεταπτυχιακό ή ισοδύναμο επίπεδο) έως τις κορυφαίες ακαδημαϊκές θέσεις (15 %), ενώ το μεγαλύτερο χάσμα εντοπίζεται στον τομέα των ΤΠΕ· τονίζει ότι το 90 % των θέσεων εργασίας απαιτεί βασικές ψηφιακές δεξιότητες14 και ότι οι γυναίκες συνιστούν μόλις το 17 % των ατόμων με σπουδές και σταδιοδρομία στον τομέα των ΤΠΕ στην ΕΕ15 και μόλις το 36 % των αποφοίτων STEM16, παρά το γεγονός ότι τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις στον ψηφιακό γραμματισμό από ό,τι τα αγόρια17· υπογραμμίζει τη σημασία της εκπαίδευσης, των δεξιοτήτων και της στήριξης της απασχόλησης και της σταδιοδρομίας των γυναικών, προκειμένου να αντιμετωπιστούν η έμφυλη μεροληψία και να υποστηριχθεί η ισότητα των φύλων· ζητεί να καταβληθούν μεγαλύτερες προσπάθειες τόσο σε εθνικό όσο και σε ενωσιακό επίπεδο για την αντιμετώπιση αυτής της ανισορροπίας μεταξύ των φύλων, ιδίως όσον αφορά τους τομείς STEM, ΤΠΕ και της ψηφιακής εκπαίδευσης, με την ενεργό προώθηση της συμμετοχής κοριτσιών και γυναικών μέσω συγκεκριμένων δράσεων πολιτικής· καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να αναλάβουν αποφασιστική δράση, ώστε να αντιμετωπίσουν το ψηφιακό χάσμα μεταξύ των φύλων· ζητεί να υλοποιηθούν οι δράσεις και τα μέτρα που 

προαναφέρθηκαν, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα επιδεινωθούν ούτε θα αναπαραχθούν οι υφιστάμενες ανισότητες· 

30. υπογραμμίζει την ανάγκη να σχεδιαστούν ενότητες εκπαίδευσης και κατάρτισης για τους επαγγελματίες που βρίσκονται στη μέση της σταδιοδρομίας τους, ώστε να μπορούν να αποκτήσουν νέες δεξιότητες και να προετοιμαστούν για επαγγελματική μετάβαση· 

31. καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να βελτιώσουν τους κανονισμούς για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία στο πλαίσιο των συνεργειών ανθρώπου-μηχανής· καλεί την Επιτροπή να διαφυλάξει την ψυχολογική και ψυχική υγεία των εργαζομένων μέσω ενός νομοθετικού πλαισίου της ΕΕ για το εργασιακό άγχος και την πρόληψη των ψυχοκοινωνικών κινδύνων· τονίζει την ανάγκη να έχουν πρόσβαση σε ψυχολογική υποστήριξη οι εργαζόμενοι στον ψηφιακό τομέα, και δη οι εργαζόμενοι που ασχολούνται με τον έλεγχο περιεχομένου· καλεί τον EU-OSHA να συμπεριλάβει τις ψυχολογικές πτυχές της εργασίας στην πανενωσιακή εκστρατεία του 2023 για υγιείς χώρους εργασίας, η οποία εστιάζει στην ψηφιοποίηση και την ασφάλεια και υγεία στην εργασία· 

32. τονίζει την ανάγκη να διασφαλισθεί ότι άνθρωποι με διαφορετικό υπόβαθρο, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών, των νέων, των έγχρωμων ατόμων και των ατόμων με αναπηρίες, συμμετέχουν στην ανάπτυξη, εφαρμογή και χρήση της ΤΝ· υπενθυμίζει ότι θα πρέπει οι τεχνολογίες που βασίζονται στην ΤΝ στον χώρο εργασίας να είναι προσβάσιμες για όλους, με βάση την αρχή του καθολικού σχεδιασμού· επισημαίνει τις δυνατότητες που παρέχουν οι ψηφιακές λύσεις, όπως η τηλεργασία και 

14 Μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «ICT for Work: Digital Skills  in the Workplace» [ΤΠΕ για την εργασία: ψηφιακές δεξιότητες στον χώρο εργασίας], 10 Μαΐου 2017. 15 Eurostat, «Girls and women underrepresented in ICT» [Υποεκπροσώπηση των κοριτσιών και των γυναικών στις ΤΠΕ], 25 Απριλίου 2018. 

16 Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Γενική Διεύθυνση Έρευνας και Καινοτομίας, «She Figures 2018», Φεβρουάριος του 2019. 

17 Διεθνής Ένωση για την Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών Επιδόσεων (IEA), International Computer and  Information Literacy Study 2018 [Διεθνής μελέτη του 2018 για τον γραμματισμό σε θέματα υπολογιστών και πληροφοριών].

PE660.416v02-00 12/15 AD\1226570EL.docx EL 

οι εφαρμογές ΤΝ, για τη στήριξη της ένταξης των ατόμων με αναπηρίες στην αγορά εργασίας· καλεί τα κράτη μέλη να στηρίξουν επενδυτικά και να διευκολύνουν την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρίες σε συσκευές υποβοήθησης και στη συνδεσιμότητα, όπως βοηθητικά εργαλεία εργασίας, λύσεις κινητικότητας ή ευφυή συστήματα αισθητήρων, με γνώμονα να προωθήσουν την κοινωνική τους ένταξη και να διασφαλίσουν ένα αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο· 

33. καλεί την Ευρωπαϊκή Αρχή Εργασίας να αναλάβει ηγετικό ρόλο για τη διευκόλυνση της διαδικασίας μετασχηματισμού προς μια κοινωνικοψηφιακή οικονομία· 

34. τονίζει τη σημασία να κινητοποιηθούν ενωσιακά κονδύλια για τις ΜΜΕ, προκειμένου να ενισχυθεί η διείσδυση της ΤΝ και να αντιμετωπιστούν οι διαρθρωτικές αλλαγές στο σύνολο των τομέων και περιφερειών που επηρεάζονται από την ψηφιακή μετάβαση.

AD\1226570EL.docx 13/15 PE660.416v02-00 EL 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Ημερομηνία έγκρισης 

17.3.2021

Αποτέλεσμα της τελικής ψηφοφορίας 

+: 

48 

–: 

0: 

3

Βουλευτές παρόντες κατά την τελική ψηφοφορία

Abir Al-Sahlani, Marc Angel, Dominique Bilde, Gabriele Bischoff,  Vilija Blinkevičiūtė, Milan Brglez, Sylvie Brunet, Jordi Cañas, David  Casa, Margarita de la Pisa Carrión, Jarosław Duda, Estrella Durá  Ferrandis, Lucia Ďuriš Nicholsonová, Rosa Estaràs Ferragut, Nicolaus  Fest, Λουκάς Φουρλάς, Cindy Franssen, Heléne Fritzon, Alicia Homs  Ginel, France Jamet, Radan Kanev, Στέλιος Κυμπουρόπουλος, Katrin  Langensiepen, Miriam Lexmann, Elena Lizzi, Radka Maxová, Sandra  Pereira, Kira Marie Peter-Hansen, Dragoș Pîslaru, Manuel Pizarro,  Dennis Radtke, Elżbieta Rafalska, Guido Reil, Daniela Rondinelli,  Mounir Satouri, Monica Semedo, Beata Szydło, Eugen Tomac, Romana  Tomc, Marie-Pierre Vedrenne, Marianne Vind, Maria Walsh, Stefania  Zambelli, Tatjana Ždanoka, Tomáš Zdechovský

Αναπληρωτές παρόντες κατά την τελική ψηφοφορία

Κωνσταντίνος Αρβανίτης, Marc Botenga, Johan Danielsson, Jeroen  Lenaers, Pierfrancesco Majorino, Alin Mituța, Eugenia Rodríguez  Palop, Anne Sander



PE660.416v02-00 14/15 AD\1226570EL.docx EL 

ΤΕΛΙΚΗ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ ΜΕ ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΚΛΗΣΗ 

ΣΤΗ ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ 

48 

+

ECR 

Lucia Ďuriš Nicholsonová

ID 

Dominique Bilde, France Jamet, Elena Lizzi, Stefania Zambelli

NI 

Daniela Rondinelli

PPE 

David Casa, Jarosław Duda, Rosa Estaràs Ferragut, Λουκάς Φουρλάς, Cindy Franssen, Radan Kanev, Στέλιος Κυμπουρόπουλος, Jeroen Lenaers, Miriam Lexmann, Dennis Radtke, Anne Sander, Eugen Tomac, Romana  Tomc, Maria Walsh, Tomáš Zdechovský

Renew 

Abir Al-Sahlani, Sylvie Brunet, Jordi Cañas, Radka Maxová, Alin Mituța, Dragoș Pîslaru, Monica Semedo,  Marie-Pierre Vedrenne

S&D 

Marc Angel, Gabriele Bischoff, Vilija Blinkevičiūtė, Milan Brglez, Johan Danielsson, Estrella Durá  Ferrandis, Heléne Fritzon, Alicia Homs Ginel, Pierfrancesco Majorino, Manuel Pizarro, Marianne Vind

The Left 

Κωνσταντίνος Αρβανίτης, Marc Botenga, Sandra Pereira, Eugenia Rodríguez Palop

Verts/ALE 

Katrin Langensiepen, Kira Marie Peter-Hansen, Mounir Satouri, Tatjana Ždanoka



-

ID 

Nicolaus Fest, Guido Reil



0

ECR 

Margarita de la Pisa Carrión, Elżbieta Rafalska, Beata Szydło



Υπόμνημα των χρησιμοποιούμενων συμβόλων: 

+ : υπέρ 

- : κατά 

0 : αποχή

AD\1226570EL.docx 15/15 PE660.416v02-00 EL 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου